Home » » Cabaran 30 hari Blogging : APA YANG SAYA BACA

Cabaran 30 hari Blogging : APA YANG SAYA BACA


Buku pelaburan hartanah.

Sejak akhir-akhir ini, KakSeri mula berminat untuk belajar ilmu pelaburan hartanah. Hmmm... dah hampir nak senja baru terbuka minda dengan pelaburan yang membuatkan ramai yang jadi jutawan ini. Ooopss tak kurang juga ada pelaburan yang tak menjadi... ini semua gara-gara ILMU.   

Jadi KakSeri mula berjinak-jinak dengan buku-buku dan blog mereka yang berpengalaman luas dalam bidang ini.

Idola KakSeri dalam bidang hartanah ialah Mentor Pelaburan Hartanah Azizi Ali. Biasalah kan, guru pertama selalu kita ingat. 

Kini ramai juga mentor-mentor baru yang hebat seperti Saufikarim, TuanBri, Dr Shah, AbangEnsem dan ramai lagi. KakSeri pun sudah mula membaca blog-blog mereka. In sha Allah ada kelapangan masa, KakSeri nak sertai kelas atau seminar mereka. Fuhh.. mesti ohsem!

Ini antara buku-buku Azizi Ali di dalam koleksi KakSeri.


Gambar KakSeri & suami bersama  Mentor AziziAli di seminar hartanah.

Buku pelaburan emas


Selain itu, kakSeri juga ada membaca buku tentang pelaburan emas dan perak. Berdikit-dikit menabung melalui emas dan perak. Cuma KakSeri ni agak konservatif sikit dalam pelaburan emas ini. Walau banyak cara pelaburan emas dijalankan, namun KakSeri lebih gemar membuat pelaburan secara berkala dan menggunakan konsep DCA seperti mana amalan pelaburan di dalam unit amanah.

Menyimpan Dinar dan dirham juga adalah Sunnah. :)



KakSeri adalah Authorised Dealer Public Gold

Kalau mahu tahu bagaimana mahu membeli kepingan Emas (bullian), Dinar emas ataupun Dirham perak dari KakSeri, boleh baca entry ini. Cara-cara membeli emas Public Gold atau hubungi KakSeri ajer.


Kepentingan pelaburan.


Maklumat di dalam gambar ini memberi gambaran yang jelas bagaimana inflasi menjejaskan nilai wang tunai yang kita simpan.

Kesan inflasi sangat mudah ditafsirkan. Sebagai contoh, segelas teh tarik saiz biasa pada tahun 1990 berharga 60sen, pada tahun 2000 berharga RM1 dan pada 2014 berharga RM1.50.

Kenaikan harga barang adalah berkait rapat dengan inflasi. Semakin inflasi meningkat dalam jangkawaktu tertentu, semakin kecil nilai wang ketika itu.

Maka dengan kaedah menukar wang tunai kepada emas atau melalui pelaburan hartanah, sekurang-kurangnya nilai wang dapat dikekalkan dan sekiranya pelaburan itu menjadi, nilai wang dapat di kembangkan.


Buku yang membuka mata tentang penabungan dan pelaburan.

Inilah buku yang sebenarnya membuka mata KakSeri tentang bagaimana sepatutnya kita membuat tabungan dan pentingnya pelaburan jangka pendek dan jangka panjang. Buku ini sangat bagus. Ia sangat praktikal dan mudah difahami.



Buku ini banyak memberi panduan berkesan dalam pengurusan kewangan bulanan, memilih pelaburan mudah seperti pembelian insuran medikal dan pelaburan unit amanah.

In sha Allah, KakSeri banyak berkongsi dengan para pelabur-pelabur tentang konsep pelaburan mudah yang mampu memberikan pulangan yang baik melaui buku-buku yang KakSeri baca. Kalau nak minum kopi dan bersembang santai tentang pelaburan, roger KakSeri. In sha Allah, kita sampaikan ilmu kurniaan ini bersama-sama.


Pesan KakSeri, sebelum berbelanja, tengok wallet dan tanya, "dah ketepikan 10% dari gaji bersih untuk duit tabungan"?  

Ok Bai!












                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.