Home » » Kanser Pangkal Rahim vs Tuala Wanita

Kanser Pangkal Rahim vs Tuala Wanita

Seminggu dua ni ramai yang LIKE & SHARE Page Pad Kesihatan Wanita Lexee @ http://www.facebook.com/lexee.aishah/

Seronok! Sebab ramai dah tertempias dengan kesedaran bahaya toksin beracun pada tuala wanita biasa dipasaran. Cuma masih ramai yang pura-pura tak sedar. (oops sorry!)

Maka, in sha Allah, saya mahu semua tahu dan setiap hari saya akan menjawab sekurang-kurangnya satu soalan yang sering ditanyakan melalui inbox page tersebut. Saya recap satu soalan cepumas yang telah saya bincangkan siang tadi.


Salam Puan Seri,
Betul ker pad biasa tu ada toksin beracun? Dah ada lab test result ker? Kalau betul kenapa kerajaan tak ambil tindakan dan membiarkan rakyat menderita?

W'salam Puan <jelita> (bukan nama sebenar).

Sudah pelbagai agensi NGO termasuk Persatuan Pengguna CAP mengemukakan hal-hal ini semenjak 2002 dan telah juga diajukan kepada Kementerian kesihatan untuk memberi penjelasan terhadap peningkatan statistik pesakit Kanser Rahim akibat penggunaan tuala wanita yang ada di pasaran.

Lantaran, Kementerian Kesihatan memulakan kempen kesedaran pencegahan Kanser Pangkal Rahim (serviks) melalui suntikan HPV kepada semua pelajar berusia 13 tahun.

Adakah kita tahu, dari mana HPV (Human Pappiloma Virus) ini didapati?Jawapan:HPV didapati di longgokan bahan-bahan kitar semula.



Apakah kaitan bahan kitar semula dengan Kanser Pangkal rahim?
Jawapan : Longgokan bahan kitar semula ini, diproses menjadi tuala wanita. Ditambah pula dengan penggunaan agen peluntur dalam proses pemutihan dan penghapus bau, lahir pula toksin DIOXIN yang bersifat karsinogen, bahan penyebab kanser.



Apa beza kes tuala wanita ini dengan rokok? dengan bekas polisterin? Kenapa tidak dihentikan saja produk ini di pasaran?

Saya berhenti menjawab setakat ini.

Saya mungkin kurang arif menulis jawapan. Agak-agaknya Puan <jelita> faham tak dengan apa yang saya cuba sampaikan?

0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.